Hvad kommer før SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization – søgemaskineoptimering på dansk. Kort sagt handler SEO om at optimere hjemmesider, så de bliver fundet i en bestemt søgning i et givet index. I dag er der enorme mængder information tilgængelig via søgemaskiner, og derfor kan man sige at SEO handler om at skabe relevans for din hjemmeside. Med andre ord så handler det om at få budskaberne på plads, før du laver en hjemmeside, da en optimering til en søgemaskine må have et skarpt fokus. Ellers risikerer man, at der ikke opnåes relevans i forhold til andre hjemmesider. Organisationer og virksomheder som står bag hjemmesider har det dog med at udvikle sig og ændre fokus i deres kommunikation, så derfor skal hjemmesiderne også tilpasses løbende.

 


Den vigtigste pointe i denne blog post er:
Form dit budskab først og implementer det på din hjemmeside bagefter 
 

 

Ovenstående pointe lyder måske lidt banal, men i mit arbejde med at hjælpe virksomheder ser jeg ofte, at det strategiske arbejde foregår sideløbende med online kommunikationen. Det foregår som en slags vekselvirkning, hvor budskaberne formes og påvirkes af de udefrakommende nyopdagelser. Men hvis du vil vinde kampen på google, så skal du være 100% skarp på dit budskab. Derfor anbefaler jeg at bruge lidt tid på disse overvejelser før du køber SEO. SEO er nemlig dyrt, når det ikke virker.

Strategi eller eksekvering af dagens gode ide?

Din hjemmeside er dit udstillingsvindue og en kanal, hvor du kan kommunikere med dine kunder. I bedste fald, får man lynhurtigt et fyldestgørende indtryk af den bagvedliggende virksomhed, når man besøger hjemmesiden. Men for at komme frem til dette mål, må man nødvendigvis udarbejde en klar strategi. Selv bruger jeg ofte SOSTAC metoden for at komme igang med en strategi for nye projekter. SOSTAC er udviklet af PR Smith og er en hyppigt anvendt metode indenfor digital strategi. SOSTAC er et engelsk akronym, som forklares ud fra de tilsvarende danske betegnelser:

  • Situationsanalyse – Hvad er status lige nu?
  • Målsætninger  – Hvor vil vi gerne hen?
  • Strategi – Hvordan kommer vi overordnet hen til målet?
  • Taktik – Hvad skal vi helt præcist gøre for at nå målet?
  • Handlingsplan – Hvilke konkrete handlinger skal der til og kan vi lave en plan for at eksekvere disse handlinger
  • Kontrol – Hvordan måler vi vores resultater og opnåede vi vores målsætninger

Min anbefaling er, at du helt konkret skriver en enkelt A4 side, hvor du forholder dig til disse 6 punkter. Bare skriv og tegn med en blyant på papyrus og gør dig tanker. Den store pointe er, at du bør gøre det før du begynder at redigere på din hjemmeside!

Erfaringen viser, at du hurtigt finder ud af, hvor du har mest potentiale for at forbedre dig.

Har du brug for hjælp til SEO eller en ny hjemmeside?

På nettet må man have en strategi hvis man vil indtage et område. Der er meget få ledige områder og alle kæmper om trafikken. Her illustreret ved Djengis Khan, der var en af historiens største tænkere indenfor strategi og krigsførsel.

Min strategi er på plads, må jeg godt lave SEO nu så?

Ja, det må du godt. Men problemet er, at man lærer en masse undervejs i arbejdet med at udtænke et budskab og en strategi. Derfor vil din “byggeplan” ændre sig markant fra ide til færdig webside. Som oftest ser jeg denne ændring, når jeg opdager nye konkurrenter, der har flotte og effektive hjemmesider, som kunden ikke var opmærksom på. Der er indledningsvis en anelse forskel på, om man kæmper om den bedste placering på google eller om man konkurrerer om kunder, man ikke har indsamlet online.

Ryd op på din hjemmeside – men slet ikke noget

Hvis du kan, så tag en kopi af din hjemmeside og opret den fx lokalt på din egen computer eller på et subdomæne på dit webhotel. Her kan du så rydde op og frem for alt strukturere dit indhold. Denne øvelse med at sidde og “lege med en hjemmeside” kan lægge kimen til den inspiration, der er nødvendig for at opbygge eller ændre din webside mod et skarpere budskab. Men det er vigtigt, at du adskiller din rigtige hjemmeside fra den “sandkasse” du benytter til at få ideer i. Det er helt ok at lege med tingene, men opbyg en respekt og disciplin for din live hjemmeside. Den kan en dag blive din vigtigste kilde til omsætning og indtjening.

Arbejdet med at bygge en pyramide kan her sammenlignes her med at bygge en hjemmeside. Hvis man ikke følger en præcis byggeplan, så er det kostbart at rydde op og bygge om. På samme måde gælder det for hjemmesider, at man skal være forsigtig når man etablerer fundamentet.

Er der brug for en dedikeret projektleder?

Hvis din hjemmeside reelt er et projekt, så vær klar på at udnævne en projektleder.
Hvad enten du vil ændre en hjemmeside eller bygge en ny, så kommer her min personlige checkliste, som jeg bruger i dialogen med nye kunder:

  • Hold – hvem er med på det hold, som skal indsamle ressourcer og bygge hjemmesiden?
  • Er der så meget arbejde, at vi skal have en projektleder
  • Målsætninger
    SOSTAC-baserede workshops er godt til at få ideer
  • Faser – hvilke faser ser vi for os i det forestående arbejde?
  • Indhold
  • Udnævnelse af folk der skaber indhold
  • Design/Farver
  • Funktionalitet
  • Integrationer af 3. parts software
  • Tilgængelighed
  • Platform
  • Hosting
  • Drift og vedligehold
  • Søgemaskineoptimering
  • Milestones og deadlines
  • Budget

Som du kan se, så er min personlige vurdering, at søgemaskineoptimering kommer ret sent i arbejdet med en ny eller en omstruktureret hjemmeside.

Undervejs i arbejdet med projekteringen anbefaler jeg, at man udfører et nøje studie af ens konkurrenter, og det er her det indledende SEO-arbejde reelt begynder. Og husk at denne del af udviklingen er tæt forbundet med din generelle forretningsplan. I det hele taget er din hjemmeside et instrument i din markedsføring, og SEO er en metode til at promovere hjemmesiden. Det hele hænger med den fysiske verden og de mennesker som er dine kunder.